ACORDIÓ
OBJECTIUS
- Adoptar una posició adequada per la correcta col·locació de l'instrument que permeti el control dels elements anatòmic-funcionals que intervenen en la relació del conjunt “cos-instrument”.
• Coordinar cadascun dels diferents elements articulatoris que intervenen en la pràctica de l'instrument.
• Conèixer les característiques i possibilitats sonores de l'instrument i saber utilitzar-les dins de les exigències del nivell.
• Interpretar un repertori bàsic integrat per obres de diferents estils, d'una dificultat d'acord amb nivell, com a solista i com a membre d'un grup.
• Practicar la lectura a primera vista amb l'instrument.
• Controlar la producció i qualitat del so a través de l'articulació digital i articulació de manxa.
CONTINGUTS
I CICLE
- Sostenir l'instrument i mantenir una postura corporal en forma correcta (esquena recta espatlles relaxades), en posició assegut durant l'execució. Posició correcta de braços, avantbraços i mans en cada manual de l'instrument.
• Mantenir un so pla sense articulacions sonores (excepte quan fos necessari) mitjançant el maneig de la manxa; Canviar la direcció de la manxa (obrir-tancar) durant l'obra en els llocs més convenients (entre frases, per exemple).
• Tocar peces i estudis en tonalitats fàcils
• Utilitzar moviments melòdics que abastin gran part del teclat o botonera (manual dret), i demostrar mitjançant la seva execució un correcte desplaçament de la mà-braç avantbraç, encreuament de dits i frasetg.
• Aplicar quan anés indicat reguladors d'intensitat (dinàmica) mitjançant l'ús de la manxa.
• Acompanyaments baix-l’acord, fonamental i el cinquè grau (baixos creuats) Baixos: Do, Sol, Re, La, Mi, Fa, Si bemoll, El meu bemoll i els seus respectius acords majors, menors, setenes i disminuïts. Moviments melòdics en els baixos.
• Tocar motius fàcils en els basettis (mà esquerra)
• Desenvolupament paral·lel de dues mans dins de la modalitat d'instrument triat (tecles, botons, baixos estàndard, bassetti)
• Estudi dels diversos sistemes d'escriptura i grafies pròpies de l'instrument.
• Coordinació, independència, simultaneïtat i sincronització dels diversos elements articulatoris: Dits, mans, avantbraç, manxa, etc.
• Independència de mans i dits: Dues veus a la mateixa mà, diferència entre melodia i acompanyament
• Control del so: Atac, manteniment i cessament del so; regularitat i graduació rítmica i dinàmica; simultaneïtat i independència de les parts en la interpretació de diverses textures.
• Estudi de la manxa: Possibilitats i efectes, ocupació de respiració i atac, regularitat, dinàmica, accents d'avantbraç, braç, etc.
• Estudi de la registració: canvis de registres durant la interpretació, coneixement aplicat de la funció dels registres per comprendre la relació entre l'escrit i l'escoltat, registració d'obres, etc.
• Aplicació pràctica dels conceptes de “posició fixa” i “desplaçament de la posició” sobre els diferents manuals; digitació de fragments en funció de les seves característiques musicals: tempo, moviments melòdics, articulació, etc.
• Aprenentatge de les diverses maneres d'atac i articulació digital (legato, staccato, etc.), articulació de manxa (trèmolo de manxa, bellow shake) i de les combinacions d’ ambdues.
II CICLE
- Desenvolupament de la comprensió de les estructures musicals en els seus diferents nivells, motius, temes, períodes, frases, seccions, per arribar a través d'això a una interpretació conscient i no merament intuïtiva.
• Tocar tots els acords majors i menors, en les seves tres posicions.
• Peces amb una “petita velocitat”, melodies en terceres, staccato, non legato, arpegis majors i menors, moviments cromàtics per a tots dos manuals, obres simples a 2 o 3 veus (sempre portant una veu (com a mínim) amb manual esquerre (basseti), i una o dues amb el dret).
• Acompanyament, baix-d'acord amb baixos en totes les posicions: majors, menors, setenes i disminuïts.
• Utilitzar reguladors i dinàmiques sonores amb més freqüència, entre “p” i “F”, accents mitjançant l'ús de la manxa.
• Experimentació, utilització i desenvolupament de les possibilitats tímbricas de l'instrument. Utilització i perfeccionament dels diferents tipus d'articulacions.
• Desenvolupament i perfeccionament de la regularitat del pols en la interpretació, amb un tempo que s’acobla al caràcter de la peça.
• Utilització coordinada de les tècniques de manxa, teclat i les tècniques combinades d'ambdues.
• Introducció a la organologia de l'acordió. Coneixement de la família d'instruments de llengüeta lliure.
• Adquisició de les tècniques bàsiques per manteniment de l'instrument.
• Assimilació del respecte al professor, als companys, al centre i els materials propis i aliens (instruments, material audiovisual, llibres,...).
METODOLOGIA
- Selecció progressiva quant al grau de dificultat de les peces, exercicis i estudis del repertori acordeonístic que es considerin útils per al desenvolupament conjunt de la capacitat musical i tècnica de l'alumne.
- Assegurar que la postura que s'adopta per agafar l'instrument és la més adequada per a la pràctica i que els moviments que realitza estan coordinats. Cuidar la coordinació motriu i el grau de relaxació necessari per evitar sobreesforços i tensions.
- Aprofitar totes les possibilitats sonores de l'instrument i garantir el seu manteniment.
- Obtenir de l'instrument les possibilitats sonores i tímbriques des del coneixement de les seves característiques i del funcionament mecànic fins al maneig de la manxa.
- Llegir textos a primera vista amb fluïdesa i comprensió emprant peces i estudis amb diferents motius rítmic-melòdics i tonalitats.
- Memoritzar i interpretar textos musicals emprant progressivament les figures rítmiques, articulació i frasejo adequat al seu contingut. Realitzar els acords en totes les posicions progressivament començant per les tonalitats fàcils. Començar a tocar les peces en tonalitat de Do Major amb figures rítmiques bàsiques, i passar progressivament per les tonalides i noves figures rítmiques.
- Fer els exercicis de coordinació de les mans utilitzant diferents practiques d'estudi: en diferent tempo, exercicis rítmic-melòdics, posició de les mans etc.
- Interpretar obres d'acord amb els criteris de l'estil corresponent. Utilitzar el tempo, l'articulació i la dinàmica com a elements bàsics de la interpretació. Experimentar amb ells fins a aconseguir una forma d'interpretació original.
- Impulsar que l'alumne actuï com a membre d'un grup i manifestar la capacitat de tocar al mateix temps que escolta i s'adapta a la resta dels instruments o veus.
- Incentivar la comprensió de la necessitat i importància de l'estudi diari, implicant als pares en l'estimulació i supervisió de l'estudi diari. Aplicació de tècniques d'estudi per obtenir una correcta utilització del temps, una seqüència lògica dels exercicis i l'autocrítica com a punt fonamental per l’autosuperació contínua.