CLARINET
PROGRAMA DE CLARINET
1er CICLE
Objectius:
- Coneixement de l'instrument, parts, funcionament i emisió.
- Adquirir una tècnica bàsica d'embocadura i obtenir un so constant i net.
- Adquirir la tècnica de respiració diafragmàtica.
- Conèixer les posicions bàsiques del primer registre
- Conèixer els valors rítmics: rodona, blanca, negra, corxera.
- Adquirir una bona posició corporal.
- Neteja i cura de l'instrument.
Continguts:
- Parts del clarinet: Barrilet, cos i campana.
- Parts de l'embocadura: Embocadura, canya i abraçadera.
- Treball d'embocadura i so: notes filades, amb regulador i sense.
- Atac de les notes amb la llengua.
- Posició del cos, els braços i les mans.
- Treball sobre escales majors de C, F y G (introducció de les alteracions de Bb y F#.
- Treball amb els arpegis de les tonalitats mencionades.
- Lectura i ritme precisos de les peces que es vagin estudiant.
Metodologia:
- Treballarem sobre mètodes en el seu nivell (escoltar, llegir i tocar vol.1)
- Començarem per les notes del primer registre. Primer la ma esquerda, des del do al la, per seguir amb la ma dreta fins al mi greu.
- Treballar la interpretació correcta de les partitures proposades fitxant-nos primer amb la seva part rítmica, notes, articulacions i dinàmiques.
- Exercicis específics d'oida.
- Exercicis complementaris al mètode on es considere necessari.
2on CICLE
Objectius:
- Aprofundiment en el coneixement de la resta de les claus de l’instrument.
- Conèixer les notes del segon registre (agut) fins el do agut.
- Conèixer els valors rítmics: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i l'ús del puntet.
- Emissió d’un so consistent i agradable en la tessitura més usual.
- Nocions d’improvisació. Escales pentatòniques i de blues.
- Avançar en el coneixement teòric aplicat a l’instrument.
- Avançar en la interpretació de les melodies que es vagin estudiant.
- Començar a transcriure frases o melodies senzilles del gust de l’alumne.
Continguts:
- Escales i arpegis majors (D, A, E, Bb i Eb), introducció a les escales menors naturals (A-, D-, E-) i els seus arpegis.
- Improvisació sobre temes senzills fent servir els arpegis i escales estudiats i afegint escales pentatòniques (tant majors i menors) com l’escala de blues.
- Afinació.
- Articulacions pròpies del nivell de cada alumne.
- Signes de dinàmica: pp, p, mp, mf, f, ff.
- Exercicis d’oïda (d’acord amb el nivell personal).
Metodologia:
- Treballarem sobre mètodes en el seu nivell (escoltar, llegir i tocar vol.2)
- Exercicis complementaris al mètode.
- Treballar la interpretació correcta de les cançons i exercicis afegint-hi tots els conceptes nous: alteracions, compassos compostos, noves figures rítmiques, arpegis, acords, dinàmiques...).
- Interpretació d'obres conjuntes amb els companys i el professor.
- Exercicis de sonoritat i de respiració.
- Diferents tipus de picats i el seu ús aplicat a temes de diferent estil.
- Treballarem amb l’aplicació dels exercicis d’oïda, ritme i so, fent senzilles transcripcions de melodies del gust de l’alumne.