GUITARRA
PROGRAMA DE GUITARRA CLÀSSICA (NIVELL ELEMENTAL)
1er CICLE (de 7 a 9 anys)
Objectius:
1- Coneixement de la guitarra i els seus components.
2- Establir una regularitat en l'estudi a casa.
3- Conèixer les notes de la 1ª posició amb alguna alteració.
4- Conèixer els valors rítmics: rodona, blanca, negra, corxera.
5- Posicionar correctament les dues mans a l'instrument i saber interpretar les indicacions que hi fan referència a les partitures.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Tenir respecte per a la interpretació d'un mateix i les dels altres.
Continguts:
1- La guitarra i els seus components: caixa, pont, mànec, cordes, clavilles...
2- Teoria: lectura amb clau de sol (sense alteracions), compassos simples, escales de
C i A-.
3- Posició del cos, els braços i les mans.
4- Mà dreta: a) Nomenclatura dels dits.
- b) Tocar recolzat o pinçat.
- c) Polze.
5- Mà esquerra: a) La 1ª posició (dins els tres primers trasts sense alteracions).
- b) Numeració dels dits.
- c) com prémer per fer sonar les notes correctament.
6- Afinació.
7- Pulsació i ritme: rodona, blanca, negra i corxera.
8- Introducció a la improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una tècnica d'estudi.
2- Ensenyar la ubicació de les notes al màstil en 1ª posició: començant per la corda 1
i anar introduint progressivament les cordes 2, 3, 4, 5 i 6.
3- Treballar la interpretació correcta de les partitures proposades (indicacions de mà dreta i esquerra, ritme, lectura correcta de les notes...).
4- Interpretació d' obres conjuntes amb els companys i el professor.
5- Treballar la creativitat de l'alumne improvisant sobre progressions d'acords
(en 1ª posició i en les tonalitats de C i A-).
6- Exercicis de pulsació i ritme utilitzant el metrònom de tant en tant.
7- Com afinar l'instrument.
8- Audició amb públic.
2on CICLE (de 9 a 11 anys)
Objectius:
1- Establir una regularitat en l'estudi a casa.
2- Conèixer les notes de la guitarra amb alteracions dins els 6 primers trasts.
3- Conèixer els valors rítmics: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera, negra i l'ús del puntet.
4- Tenir clars els conceptes teòrics del 1er i 2on cicle.
5- Tenir consciència sobre la posició de les diferents parts del cos a l'hora de tocar.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Respectar als companys
Continguts:
1- Teoria: Coneixements bàsics de lectura amb clau de sol amb alteracions,
compassos simples, compassos compostos i les escales de C F G amb els seus menors relatius A- D- E-.
2- Mà dreta: a) arpegis.
- b) recolzat, pinçat i semirecolzat.
3- Mà esquerra: a) vibrato, glissando i lligats (introducció).
- b) acords (introducció).
- c) posicions I, II i III.
4- Afinació.
5- Tonalitat i posició.
6- Signes de dinàmica: pp, p, mp, mf, f, ff.
7- Pulsació i ritme: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i les notes amb puntet.
8- Improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una tècnica d'estudi.
2- Ubicació de les notes al màstil en posicions I, II i III.
3- Treballar la interpretació correcta de les cançons i exercicis afegint-hi tots els conceptes nous: alteracions, compassos compostos, noves figures rítmiques, arpegis, acords, dinàmiques...).
4- Ensenyar a l'alumne com afinar correctament l'instrument amb afinador electrònic, i començar a introduir com afinar d' orella sense cap aparell.
5- Interpretació d'obres conjuntes amb els companys i el professor.
6- Exercicis de pulsació i ritme introduint els nous valors i utilitzant regularment el metrònom.
7- Continuació amb el treball creatiu de l'alumne improvisant amb les noves tonalitats proposades.
8- Audició amb públic.
PROGRAMA DE GUITARRA ELÈCTRICA (NIVELL ELEMENTAL)
1er CICLE (de 7 a 9 anys)
Objectius:
1- Coneixement de la guitarra i els seus components.
2- Establir una regularitat en l'estudi a casa.
3- Conèixer les notes de la 1ª posició amb alguna alteració.
4- Conèixer els valors rítmics: rodona, blanca, negra, corxera.
5- Posicionar correctament les dues mans a l'instrument i saber interpretar les indicacions que hi fan referència a les partitures.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Tenir respecte per a la interpretació d'un mateix i les dels altres.
Continguts:
1- La guitarra elèctrica i els seus components: caixa, pont, mànec, pastilles, volum, tò...
2- Teoria: lectura amb clau de sol (amb alguna alteració), compassos simples, escales de
C i A-.
3- Posició del cos, els braços i les mans.
4- Mà dreta: a) tècnica de púa.
- b) tocar recolzat o pinçat amb els dits.
5- Mà esquerra: a) la 1ª posició (dins els tres primers trasts amb alguna alteració).
- b) numeració dels dits.
- c) com prémer per fer sonar les notes correctament.
6- Afinació.
7- Pulsació i ritme: rodona, blanca, negra i corxera.
8- Introducció a la improvisació.
9- Introducció als acords.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una tècnica d'estudi.
2- Ensenyar la ubicació de les notes al màstil en 1ª posició: començant per la corda 1
i anar introduint progressivament les cordes 2, 3, 4, 5 i 6.
3- Treballar la interpretació correcta de les partitures proposades (indicacions de mà esquerra, moviment de la púa, ritme, lectura correcta de les notes...).
4- Interpretació d' obres conjuntes amb els companys i el professor.
5- Treballar la creativitat de l'alumne improvisant sobre:
- a) progressions d'acords en les tonalitats de C i A-.
- b) rodes de blues en A7 i E7. (Introducció de l'escala de blues).
6- Exercicis de pulsació i ritme utilitzant el metrònom de tant en tant.
7- Com afinar l'instrument.
8- Audició amb públic.
2on CICLE (de 9 a 11 anys)
Objectius:
1- Establir una regularitat en l'estudi a casa.
2- Conèixer les notes de la guitarra amb alteracions dins els 6 primers trasts.
3- Conèixer els valors rítmics: rodona, blanca, negra, corxera, semicorxera, treset de corxera i l'ús del puntet.
4- Tenir clars els conceptes teòrics del 1er i 2on cicle.
5- Tenir consciència sobre la posició de les diferents parts del cos a l'hora de tocar.
6- Tenir cura de l'instrument.
7- Respectar als companys.
8- Conèixer els acords bàsics.
Continguts:
1- Teoria:
- a) coneixements bàsics de lectura amb clau de sol amb alteracions.
- b) compassos simples i compostos.
- c) les escales de C F G amb els seus menors relatius A- D- E- i introducció a la resta de modes.
- d) introducció a les escales pentatòniques i de blues.
- e) com es formen els acords majors, menors, dominants i cinquenes.
2- Mà dreta: a) arpegis (utilitzant dits o púa)
- b) rascat amb diferents estils.
3- Mà esquerra: a) vibrato, glissando,lligats i bendings (introducció).
- b) acords (majors, menors, dominants, cinquenes i introducció a altres espècies d’acords).
- c) posicions I, II i III.
4- Afinació.
5- Tonalitat i posició.
6- Signes de dinàmica: pp, p, mp, mf, f, ff.
7- Pulsació i ritme: rodona, blanca, negra, corxera, treset de negra, semicorxera, treset de corxera i les notes amb puntet.
8- Improvisació.
Metodologia:
1- Aplicació regular d'una tècnica d'estudi.
2- Ubicació de les notes al màstil en posicions I, II i III.
3- Treballar la interpretació correcta de les cançons i exercicis afegint-hi tots els conceptes nous: alteracions, compassos compostos, noves figures rítmiques, arpegis, acords, dinàmiques...).
4- Ensenyar a l'alumne com afinar correctament l'instrument amb afinador electrònic, i començar a introduir com afinar d' orella sense cap aparell.
5- Interpretació d'obres conjuntes amb els companys i el professor.
6- Exercicis de pulsació i ritme introduint els nous valors i utilitzant regularment el metrònom.
7- Improvisació afegint escales pentatòniques i de blues.
8- Audició amb públic.