HISTÒRIA
Perquè itinerant?
La geografia i les concentracions de població a les comarques de muntanya com la nostra, amb la disseminació de petits nuclis situats a les capçaleres de les muntanyes, produeix problemes de mobilitat i de carència de serveis que fan que en molts casos, aquestes comarques pateixin problemes de despoblació.
La tendència del nostre territori, ha portat que els serveis administratius, sanitaris i comerços es concentrin en els nuclis més poblats situats a les valls, és el cas de Sort, Rialp, Esterri d’Àneu, i La Pobla de Segur, els quals reuneixen la majoria de la població del territori.
L’escola de música i dansa té aquest caràcter d’itinerant justament per a suplir aquestes carències que els petits nuclis, al voltant d’aquests nous centres de població, puguin tenir a nivell d'infraestructures i serveis educatius i culturals. La intenció és fer arribar les seves activitats i projectes a tota la comarca del Pallars Sobirà i a la part nord del Pallars Jussà.
Un mica d’història...
L’Escola Itinerant de Música i Dansa del Pallars s’inicia l’octubre del 2002, basant el seu funcionament en la itinerància, com a conseqüència de la particular composició del territori (molts petits pobles i nuclis en una comarca molt extensa). Aquesta fórmula d’escola itinerant permet arribar a donar servei a les persones, sense que aquestes tinguin que fer un gran desplaçament, ja que qui es desplaça és el professorat.
La seu central s’ubica al nucli de Rialp i dóna servei a tot el Pallars Sobirà i una part del Pallars Jussà mitjançant cinc municipis del Pallars Sobirà (Sort, Llavorsí, Rialp, Ribera de Cardós, i Esterri d’Àneu) i un del Pallars Jussà (La Pobla de Segur). És en aquestes poblacions on s’imparteixen les classes i es fan la majoria de les activitats que es generen a l’Escola de Música i Dansa.
El 22 de febrer de 2007, l’Escola de Música i Dansa del Pallars es constitueix com a entitat consorciada entre el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, els Ajuntaments d’Alins, Alt Àneu, Baix Pallars, Espot, Esterri d'Àneu, Esterri de Cardós, Farrera, La Guingueta d'Àneu, Lladorre, Llavorsí, Rialp, Soriguera, Sort, Tírvia, Vall de Cardós i La Pobla de Segur, i la Associació de Joventuts Musicals del Pallars Sobirà. Posteriorment al ple del Consorci de data 11 de desembre de 2012 s’incorporen dos nous membres, l’Ajuntament de la Conca de Dalt i l’Ajuntament de La Torre de Capdella.
L’entitat consorciada té el nom de CONSORCI ESCOLA ITINERANT DE MÚSICA i DANSA DEL PALLARS, i té personalitat jurídica i plena capacitat pel compliment de les seves finalitats. El seu domicili està situat a la plaça de dalt, 1 de la població de Rialp (Pallars Sobirà- Lleida).
En data 29 de juliol de 2009 es rep del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la resolució per la qual s’aprova un projecte de centre per a la creació de l’Escola Itinerant de Música i Dansa del Pallars de titularitat el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, i l’autorització del centre pel qual es regulen les escoles de música i dansa.
Seus
Despeses i finançament
Per a que un servei sigui viable, ha d’estar dotat dels recursos necessaris per al seu funcionament, i en el cas de les escoles de música i dansa de titularitat pública i que siguin autoritzades, a Catalunya, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya subvenciona una part de les despeses de funcionament d’aquests serveis públics, mitjançant l'atorgament d'una subvenció.
Marc general del servei públic
NO REGLAT
Ens permet un disseny a la mida i necessitats del centre i del seu entorn territorial.
Estudis de caràcter flexible per a tot tipus d’alumne.
Estudis per a totes les edats: educació al llarg de la vida.
DESTINAT A USUARIS i CIUTADANS
Democratització de l'accés a la pràctica artística.
Concepte de retorn social.
Usuaris utilitzen activament el servei, mentrestant els ciutadans són receptors passius del retorn social.
CARACTERISTIQUES DEL SERVEI
► Grup com element principal de l’aprenentatge
► Repertori. Treball amb el concepte d’aprenentatge significatiu.
► Activitat. Culminació i part del procés. Programació de l’activitat
► Motivació. Objectiu prioritari, per sobre del “nivell acadèmic”, posant l’alumne al centre i no la música o la dansa.