PEC (Projecte Educatiu de Centre)
INTRODUCCIÓ
El present Projecte Educatiu de Centre del Consorci d’Escola Itinerant de Música i Dansa del Pallars ha de ser, dins del marc legal existent, un instrument que permeti guiar l’activitat del centre i dels seus membres en relació al desenvolupament i perfeccionament de les aptituds musicals i artístiques de l’alumnat. Aquest document és revisable i desplega la missió i identitat de l’Escola de Música i Dansa del Pallars, exposa els objectius generals a assolir a llarg termini, estableix els nivells i responsabilitats dels membres del centre, avalua els resultats i concreta les metodologies per la seva correcció i millora.
Aquest document pretén afavorir una formació diversa que faci créixer el bagatge cultural, que desperti inquietuds i que fomenti el respecte i la tolerància, a més a més de l’estima per la música i les arts.
No pretenem un sistema rígid de normes o principis, sinó un sistema operatiu que permeti adoptar iniciatives i solucions als problemes que el normal desenvolupament de la vida del centre plantegi, emfatitzant la presa de decisions de forma col·lectiva, facilitant la rendició de comptes i la transparència.
1. CONTEXT
1.1. Antecedents i història
L’Escola Itinerant de Música i Dansa del Pallars, s’inicia l’octubre del 2002, basant el seu funcionament en la itinerància, com a conseqüència de la particular composició del territori (molts petits pobles i nuclis en una comarca molt extensa). Aquesta fórmula d’escola itinerant permet arribar a donar servei a les persones, sense que aquestes tinguin que fer un gran desplaçament, ja que qui es desplaça és el professorat.
La seu central s’ubica al nucli de Rialp i dóna servei a tot el Pallars Sobirà i una part del Pallars Jussà mitjançant cinc municipis del Pallars Sobirà (Sort, Llavorsí, Rialp, Ribera de Cardós, i Esterri d’Àneu) i un del Pallars Jussà (La Pobla de Segur). És en aquestes poblacions on s’imparteixen les classes i es fan la majoria de les activitats que es generen a l’Escola de Música i Dansa.
El 22 de febrer de 2007, l’Escola de Música i Dansa del Pallars es constitueix com a entitat consorciada entre el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, els Ajuntaments d’Alins, Alt Àneu, Baix Pallars, Espot, Esterri d'Àneu, Esterri de Cardós, Farrera, La Guingueta d'Àneu, Lladorre, Llavorsí, Rialp, Soriguera, Sort, Tírvia, Vall de Cardós i La Pobla de Segur, i la Associació de Joventuts Musicals del Pallars Sobirà. Posteriorment al ple del Consorci de data 11 de desembre de 2012 s’incorporen dos nous membres, l’Ajuntament de la Conca de Dalt i l’Ajuntament de la Torre de Capdella.
L’entitat consorciada té el nom de CONSORCI ESCOLA ITINERANT DE MÚSICA i DANSA DEL PALLARS, i té personalitat jurídica i plena capacitat pel compliment de les seves finalitats. El seu domicili està situat a la plaça de dalt, 1 de la població de Rialp (Pallars Sobirà- Lleida).
En data 29 de juliol de 2009 es rep del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la resolució per la qual s’aprova un projecte de centre per a la creació de l’Escola Itinerant de Música i Dansa del Pallars de titularitat el Consell Comarcal del Pallars Sobirà, i l’autorització del centre pel qual es regulen les escoles de música i dansa.
1.2. Situació socioeconòmica i cultural del Pallars
La geografia i les concentracions de població a les comarques de muntanya com la nostra on els problemes que provoca la disseminació de petits nuclis situats a les capçaleres de les muntanyes, produeix problemes de mobilitat i de carència de serveis que fan que en molts casos, aquests nuclis pateixin problemes de despoblació.
La tendència del nostre territori, ha portat que els serveis administratius, sanitaris i comerços es concentrin en els nuclis més poblats situats a les valls, és el cas de Sort, Rialp, Esterri d’Àneu, i La Pobla de Segur, els quals reuneixen la majoria de la població total de la comarca del Pallars Sobirà, que actualment compta amb una població de 6.000 habitants.
L’escola de música té aquest caràcter d’itinerant justament per a suplir aquestes carències que els petits nuclis, al voltant d’aquests nous centres de població, puguin tenir a nivell d'infraestructures i serveis educatius i culturals. La intenció és fer arribar les seves activitats i projectes a tota la comarca del Pallars Sobirà.
1.3. Marc legislatiu
Els ensenyaments musicals que imparteix l’escola són no reglats de règim especial, no dirigits a l’obtenció de títols amb validesa acadèmica i professional.
Les escoles de música de Catalunya s’emparen normativament en el que preveu l’article 48.3 de la Llei Orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), 8/2013, de 9 de desembre, l’article 65 de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), 2/2009, de 10 de juliol, així com en el Decret 354/21 de 14 de setembre, pel qual es regulen les Escoles de Música i Dansa de Catalunya.
1.4. Característiques del centre
L’Escola de Música i Dansa del Pallars és un centre educatiu i cultural públic de titularitat del Consorci que es desplega a tot el territori del Pallars a través de diferents programes: Sensibilització, Programa d’instrument bàsic, Avançat, Formació Coral, Formació Instrumental.
L’objectiu és d’oferir activitats obertes a la ciutadania i projectes comunitaris. A més, es fan actuacions i activitats de l’escola als diferents municipis amb l’objectiu de donar cabuda a tothom, a tota la ciutadania del Pallars: de totes les edats, motivacions, interessos i necessitats educatives, culturals i socials, etc.
L’escola de Música i Dansa del Pallars té set seus, l’administrativa que es troba a Rialp, i la resta per formacions: Sort, Pobla de Segur, Llavorsí, Esterri d’Àneu, Ribera de Cardós, Alins i Rialp.
Els membres del consorci actualment són:
Ajuntament d’Alins
Ajuntament d’Alt Àneu
Ajuntament de Baix Pallars
Ajuntament de la Conca de Dalt
Ajuntament de Espot
Ajuntament d’Esterri d’Àneu
Ajuntament d’Esterri de Cardós
Ajuntament de Farrera
Ajuntament de La Guingueta d’Àneu
Ajuntament de Lladorre
Ajuntament de Llavorsí
Ajuntament de La Pobla de Segur
Ajuntament de Rialp
Ajuntament de Soriguera
Ajuntament de Sort
Ajuntament de Tírvia
Ajuntament de la Torre de Capdella
Ajuntament de Vall de Cardós
Consell Comarcal del Pallars Sobirà
2. IDENTITAT
2.1. Missió
Garantir la possibilitat de participació de tota la ciutadania en el fet musical, cultural i artístic i esdevenir un instrument de primer ordre per tal de democratitzar l’accés a la pràctica i a l’educació musical i artística al territori del Pallars sense límit d’edat ni condició social.
L’Escola de Música i Dansa del Pallars és un centre dinàmic i de difusió cultural. Busca oferir una oferta educativa i formativa de qualitat, afavorint la interdisciplinarietat, la cohesió social i l’educació en valors.
2.2. Visió
L’Escola de Música i Dansa del Pallars és un centre obert i accessible a tota la ciutadania atreta per la música i les arts, que pretén arrelar-se al territori i estar integrat en la quotidianitat de la vida cultural i artística del Pallars.
Un centre amb voluntat creativa i innovadora que a través de la formació i la pràctica artística vol contribuir significativament al desenvolupament cultural de la ciutadania, incorporant un ampli ventall d’usuaris procedents de diferents sectors socials, buscant donar resposta a les diferents necessitats de formació musical i artística, tant dels usuaris que aspiren a professionalitzar-se en un futur, com dels usuaris que volen gaudir del fet de fer música i les arts i formar-se.
2.3. Valors
- Compromís amb l’entorn social i cultural, proximitat a la ciutadania i als agents culturals del territori.
- Democratització de la pràctica musical i artística.
- Ensenyament cooperatiu a partir del grup com a eina pedagògica i com a espai expressiu.
- Desenvolupament de l’esperit crític, foment del respecte per la diversitat cultural i per totes
les formes artístiques.
2.4. Servei públic
L’Escola de Música i Dansa del Pallars busca, com a servei públic, proporcionar a les persones que volen iniciar-se en les arts, la possibilitat de desenvolupar les seves capacitats creatives i la seva sensibilitat artística. Per dotar a aquests ensenyaments de qualitat, s’ha d’oferir una educació flexible i adaptada a les diverses necessitats formatives de l’alumnat. Per tant, l’escola ha de servir per:
- Ajudar al desenvolupament de la persona al llarg de la vida, ja que les arts contribueixen de forma decisiva al desenvolupament intel·lectual, social i polític de la persona i al seu benestar.
- Dinamitzar i enriquir la vida cultural de la comarca, irradiant l’activitat de l’escola a tot el seu entorn i territori, permetent al ciutadà que no sigui usuari de l’escola, enriquir-se amb les mostres del treball realitzat al centre.
- Fomentar la cohesió social, a través d’ofertes educatives adreçades a diferents perfils d’usuaris que facilitin compartir experiències amb col·lectius i/o ciutadans amb els quals no s’hi tindria contacte per altres vies o al dia a dia.
2.5. La confessionalitat
L’Escola de Música i Dansa del Pallars és aconfessional però respecta totes les religions i treballa per la tolerància i el respecte a la diversitat cultural. Ja que les tradicions emanen fonamentalment de la pràctica religiosa, es fomentarà l’estudi i el respecte a totes elles a partir de la pràctica musical i artística que se’n pugui derivar.
Així doncs, es podrà treballar repertori religiós si es creu oportú segons criteris pedagògics i/o artístics. A més, es fomentarà la participació de l’alumnat en festes i celebracions tot i que aquestes puguin tenir arrels religioses, com poden ser Santa Cecília, Nadal o les festes majors de cada poble, sovint vinculades a un Sant.
2.6. La llengua d’aprenentatge
La llengua vehicular i d’aprenentatge a l’Escola de Música i Dansa del Pallars és el català.
Aquest criteri només es podrà modificar en aquells casos en els quals la vàlua pedagògica de la persona docent compensi molt aquesta carència i només per a activitats puntuals, com classes magistrals o tallers de curta durada.
Es posarà en valor l’ús correcte de la terminologia específica de l’àmbit musical i artístic en català, tant entre el professorat com amb l’alumnat, per tal de garantir que es puguin expressar correctament i amb fluïdesa en la pròpia llengua per comunicar aspectes relacionats amb la música i les arts.
Aquest posicionament, però, no exclou l’ús d’altres llengües als materials pedagògics ja que en molts casos és altament recomanable recórrer al text original.
En aquest sentit, cada professor/a determinarà, segons el seu criteri, la inclusió o no de determinades llengües que puguin formar part de determinat repertori musical.
2.7. Coeducació i igualtat
L’Escola de Música i Dansa del Pallars està compromesa amb el feminisme i els drets del col·lectiu LGTBI+.
Des d’aquesta perspectiva, es vetllarà perquè no hi hagi cap discriminació per raó de gènere ni d’identitat sexual i es posarà de manifest, quan sigui adient en relació als continguts pedagògics, la situació d’exclusió i de menystenint de les dones al llarg de la història en relació a les pràctiques artístiques, per generar reflexions i debat i contribuir així a una educació integral de l’alumnat.
Així mateix, es promourà la utilització d’un llenguatge no sexista ni discriminatòria tant per part del professorat com pel contingut dels materials pedagògics que s’utilitzin.
2.8. Atenció a la diversitat
L’Escola de Música i Dansa del Pallars, ofereix una atenció diversificada, buscant donar resposta als diferents interessos i demandes dels usuaris i usuàries i tenint en compte que tothom pot gaudir, comprendre i fer música i arts.
Es proposa una oferta àmplia, flexible, sense límits d’edat i pedagògicament atractiva que permeti que la pràctica musical i artística esdevingui un complement cultural important i dinamitzador pel desenvolupament de les persones.
El Projecte Curricular de Centre i l’Oferta Educativa permeten fer les adaptacions curriculars necessàries per a tot aquell alumnat amb necessitats educatives especials, tant pel que fa a l’adaptació curricular segons les seves característiques psicofísiques com pel que fa als interessos professionalitzadors.
Aquestes modificacions curriculars es faran sempre en contacte amb les famílies i mitjançant un seguiment tutorial explícit que permeti fer un seguiment i acompanyament de l’aprenentatge de l’alumnat.
2.9. Principis pedagògics
L’Escola de Música i Dansa del Pallars té com a objectiu donar resposta al màxim nombre d’habitants de la comarca, a través d’una oferta formativa diversa i variada, oferint un equilibri entre aprenentatge i pràctica musical i artística prioritzant l’experimentació activa per sobre de la teoria, donant preferència al treball col·lectiu per damunt de l’individual (pedagogia de grup) i el treball cooperatiu per desenvolupar les competències socials, fomentant la pràctica musical en grup.
L’escola vol formar a l’alumnat perquè es desperti, s’estimuli i es modeli la seva sensibilitat musical i artística, aportant nous coneixements i estratègies que ajudin a comprendre, interpretar i crear música cada vegada de forma més autònoma.
Les classes d’instrument en grup parteixen de la idea que el grup és el mitjà d’aprenentatge, ja que aquest neix de la interacció entre les persones del grup i de la contrastació de coneixements i habilitats.
La interacció entre iguals incideix en els processos d’aprenentatge, dotant de qualitat el procés d’aprenentatge i el resultat, ja que el treball en grup millora la motivació, augmenta la curiositat, propicia un treball de caràcter col·laboratiu entre iguals i incrementa les capacitats d’aprenentatge.
La pedagogia de grup (aplicada a totes les àrees formatives), garanteix la formació integral de l’alumnat, respectant la seva evolució intel·lectual i emocional i cercant aconseguir diversos graus d’autonomia, sempre en augment, en totes les disciplines musicals.
3. OBJECTIUS DE CENTRE
Els objectius de centre de l’Escola de Música i Dansa del Pallars, permeten concretar i definir què es vol aconseguir en el programa de la pròpia escola de música i la relació que es vol aconseguir amb l’entorn i el territori.
3.1. Objectius pedagògics generals
- Atendre tot tipus de diversitats, interessos i necessitats pedagògiques.
- Promoure l’accés a l’educació artística a persones de totes les edats, gèneres i cultures.
- Garantir a tot l’alumnat l’aprenentatge i el gaudi de la música i les arts.
- Dotar d’eines a l’alumnat per poder gaudir la pràctica de la música i les arts de manera autònoma en un futur.
- Potenciar l’esperit crític, el respecte i la sensibilitat envers totes les disciplines artístiques.
- Fomentar l’estima i el respecte cap a un mateix, cap al grup i cap al professorat.
- Posar en valor el treball en equip i l’aprenentatge entre iguals.
- Experimentar qualsevol tipus de llenguatge artístic en les seves múltiples possibilitats expressives.
3.1.1. En el programa d’escola de música i dansa
- Oferir la possibilitat d’aprendre música des de diferents perspectives en funció dels interessos i edats: instrument, llenguatge musical, cant coral, conjunts instrumentals, música i moviment, etc.
- Seguir les directrius de la pedagogia de grup a les aules d’instrument.
- Potenciar la participació de l’alumnat en audicions, concerts, etc.
- Acompanyar a l’alumnat en el seu aprenentatge de tocar en públic i treballar la posada en escena.
- Establir diàleg amb altres iniciatives artístiques i culturals del nostre entorn.
- Motivar i preparar l’alumnat per poder superar, aquells que ho desitgin, les proves d’accés específiques a centres professionalitzadors de música.
- Aprendre a comprendre les manifestacions artístiques i culturals de diferents èpoques i cultures.
3.2. Objectius institucionals
- Ser un centre de referència per la promoció i l’aprenentage de les arts al Pallars.
- Estendre ponts de diàleg amb altres institucions, entitats i escoles de la nostra zona per generar sinergies i col·laboracions que puguin enriquir totes les parts.
- Establir una xarxa de comunicació i treball amb altres escoles similars.
3.3. Objectius administratius
- Elaborar i actualitzar els documents de gestió.
- Vetllar per mantenir una bona gestió administrativa i econòmica, utilitzant instruments eficaços.
- Desenvolupar i utilitzar mètodes i instruments per a una bona comunicació interna i externa.
- Reduir la generació de residus, sobretot pel que fa l’ús de paper.
3.4. Projecció externa. La relació del centre amb l’entorn social
- Contribuir a la cohesió social del territori.
- Promoure activitats culturals obertes a la ciutadania.
- Dinamitzar la vida cultural del Pallars
- Col·laborar amb les entitats socials del territori.
- Participar de les diferents activitats promogudes per l’Associació Catalana d’escoles de música (ACEM) o altres.
4. OFERTA EDUCATIVA
4.1. Cursos de Llarga Durada
L’Escola de Música i Dansa del Pallars organitza la seva oferta educativa en tres nivells, segons l’edat, que engloben diferents matèries, i amb un programa a part de música a mida:
- Programa Inicial. Música i Moviment (3-6 anys)
- Programa Bàsic (+7 anys)
- Programa avançat (+12 anys)
A més, ofereix diferents conjunts instrumentals, en els quals es pot participar encara que no es cursi cap altra assignatura a l’escola:
- Orquestra
- Coral d’adults
- Combo
Per tal de poder mostrar repertori treballat durant el curs es faran diferents activitats (concerts, audicions, tallers…) a diferents pobles del Pallars, obertes a tota la ciutadania.
4.1.1. Tutories i informes
La tutoria de cada alumne/a va a càrrec del professorat d’instrument. En cas que l’alumne/a no faci instrument, la tutoria anirà a càrrec del/la professor/a de llenguatge i creativitat o del conjunt instrumental al qual assisteixi.
Les funcions del tutor/a són:
- Reunions amb les famílies sempre que ho sol·licitin.
- Assessorament a l’alumnat pel que fa al seu itinerari acadèmic sempre que ho necessiti.
- Coordinació amb la resta de professorat del l’alumnat del qual és tutor/a.
Per tenir bona comunicació amb les famílies i l’alumnat, es fan arribar dos informes sobre l’evolució de l’aprenentatge de l’alumnat, el primer al febrer i el segon al juny.
4.2. Recursos
- a) Banc d’instruments
- c) Utilització d’espais per estudi i assaig
5. ORGANITZACIÓ I GESTIÓ
5.1. Òrgans de govern
L’estructura de govern de l’Escola de Música i Dansa del Pallars es configura a partir dels òrgans col·legiats, els òrgans unipersonals, i els òrgans de participació. El treball en equip serà fonamental i imprescindible per a desenvolupar i avaluar el Projecte Educatiu del Centre i els processos pedagògics, acadèmics i administratius que se’n desprenen.
5.1.1. Òrgans col·legiats
Equip directiu
L’Equip directiu està integrat per direcció i cap d’estudis i és l’òrgan de govern i direcció de l’escola, encarregat de planificar, dirigir i avaluar ordinàriament el funcionament del centre, la seva activitat i els projectes que es desenvolupin.
Grups de treball
Els grups de treball, en el qual hi participen diferents professors i professores, s’encarreguen de treballar sobre aspectes o activitats concretes que van sorgint al llarg del curs.
Claustre de professors/es
El Claustre de professors/es és l’òrgan de participació del professorat en la gestió i planificació educatives de l’escola. Està integrat per la totalitat del professorat i presidit pel director/a.
5.1.2. Òrgans unipersonals
Director/a
La Direcció és la màxima autoritat del centre i exerceix la supervisió de tota l’activitat formativa i artística que s’hi desenvolupa així com la coordinació del personal del centre.
Cap d’estudis
S’encarrega de la coordinació pedagògica i funcional dels àmbits formatius que organitza el centre. Les seves competències es centraran en planificar, coordinar, organitzar, fer el seguiment i avaluar les activitats pedagògiques i acadèmiques del propi àmbit de responsabilitat, en coordinació amb la Direcció de l’Escola.
5.1.3. Òrgans de participació
Consell Escolar
És l'Òrgan que aglutina representants dels diferents sectors de la comunitat educativa (alumnat, famílies, professorat, equip directiu i representants polítics) per tal que puguin manifestar les propostes i opinions en relació al funcionament del centre.
6. TECNOLOGIES
6.1. Tecnologies a l’aula
L’Escola de Música i Dansa del Pallars entén que, ja que actualment les noves tecnologies formen part de la vida quotidiana de totes les persones, s’ha d’afavorir el domini d’aquestes també en relació a la pràctica musical i aprofitar la gran varietat de recursos que pot oferir.
Per aquest motiu, sempre que es pugui, es fomentarà el treball amb eines com equip de gravació, edició de partitures, pràctica sobre enregistraments, l’ús del mòbil per l’autoavaluació o pel desenvolupament d’idees musicals, etc.
Hi ha xarxa wifi a disposició a totes les seus. A més a més, l’escola té com a objectiu ampliar el material informàtic i tecnològic per poder consolidar aquest tipus de treball i esperem que això sigui possible en un plaç d’uns quatre anys.
6.2. Tecnologies en l’àmbit administratiu i comunicatiu
Fem ús de les noves tecnologies per a les comunicacions habituals:
- Comunicació escola-administració: per mail
- Comunicació escola-professors: per mail o missatgeria instantània (whatsapp) - Comunicació escola-famílies: per mail o missatgeria instantània
A més, utilitzem les xarxes socials per fer difusió de les activitats que organitzem o a les quals participem, per intentar afavorir la complicitat i interacció entre la ciutadania, l’alumnat, les famílies i el centre.
7. AVALUACIÓ
Es diferencia l’avaluació puntual dels resultats obtinguts i l’avaluació dels processos realitzats, obtenint informació sobre com s’ha desenvolupat el projecte, el clima del centre, la consolidació dels grups de treball i la cohesió de l’equip.
Per portar a terme una avaluació el màxim de complerta i útil del desenvolupament i desplegament d’aquest projecte, l’equip directiu adoptarà una actitud d’autoanàlisi i reflexió sobre la pròpia acció. D’aquesta manera, es podran reconduir aquelles situacions que ho requereixin.
Per altra banda, l’Escola de Música i Dansa del Pallars escolta als usuaris de l’escola, tenint en compte les demandes i valoracions que es realitzen a partir d’un qüestionari de satisfacció totalment anònim enviat des de l’escola, segons els estudis que s’estan cursant (programa inicial, programa bàsic i avançat). L’enquesta de satisfacció té preguntes curtes on es pot valorar entre: deficient, just, acceptable, bé i molt bé.
L’avaluació qualitativa s’obté a través dels espais reservats perquè l’alumnat i les famílies, puguin comentar lliurament aspectes a millorar. D’aquesta forma obtenim informació tan des dels membres que participen activament a l’activitat de l’escola, com informació externa per part de les famílies.
- Lloc on es realitzen els estudis.
- Matèries cursades.
- Material didàctic.
- Acompanyament del/la professor/a.
- Evolució seqüencial i lògica al llarg del curs.
- Condicions ambientals.
- Compliment de les expectatives.
- Activitats de l’escola.
- Informació rebuda.
- Durada de l’activitat.
- Franja horària.
- La idoneïtat de l’espai.
- La varietat musical i instrumental.
- La qualitat musical.
- La utilitat per l'alumnat.
- Valoració general.
- Avaluació
- Mètode d’entrega
- La periodicitat
- L’interès dels continguts
- La claredat i comprensibilitat del contingut
- Valoració general.
- Comunicació escola-família
- Coneixement del sistema de beques i bonificacions